boritokep

Mentorprogrammal segítjük a középiskolás diákok és felkészítő tanáraik munkáját a TDK pályázatok elkészítésében

Középiskolai Mentorprogrammal gazdagodik a Tudományos Diákköri Konferencia címmel tartott sajtótájékoztatót a Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Karának Tudományos Diákköri Tanácsa.


A sajtóeseményen Dr. Hupuczi Júlia, általános dékánhelyettes, a Tudományos Diákköri Tanács elnöke ismertette a Kar Tudományos Diákköri Tevékenységét. Az egyetemisták megmérettetésére 13 dolgozattal neveztek be a Mezőgazdasági Kar hallgatói, amelynek második fordulóját, a szóbeli prezentációt 2023. december 6-án tartjuk meg. Két szekcióban, egy Növénytudományi és egy Multidiszciplináris szekcióban zajlik majd a verseny. Az aszály, a klímakár-enyhítés, és ennek a növénytani, talajtani, ökonómiai kérdései kerültek előtérbe a dolgozatok témaválasztásánál. Emellett érkeztek állattenyésztéssel, vadgazdálkodással foglalkozó munkák is. Most a hallgatóknak fel kell készülniük a szóbeli prezentációra, amely a jövő héten lesz – mondta Dr. Hupuczi Júlia.


IMG_3650


A Tudományos Diákköri Tanács elnöke emlékeztetett arra, hogy idén is, csakúgy, mint az előző évben a díjak változatlanok. Az SZTE Mezőgazdasági Kar hallgatói a sikeres TDK szerepléssel mentesülnek a szakdolgozatvédés alól. Az Országos Tudományos Diákköri Konferencián résztvevő hallgatók pedig az SZTE Mezőgazdasági Kar szakirányú továbbképzésein tandíjmentességet nyerhetnek a képzés utolsó félévére.

„A Kar Tudományos Diákköri Tanácsa minden évben pályázik a Nemzeti Tehetség Program pályázatára. Ez azért fontos nekünk, mert ennek segítségével tudjuk azokat a tehetséggondozó tevékenységeinket finanszírozni, amelyekkel akár a felsőoktatásban résztvevő hallgatóinkat, akár a hozzánk igyekvő középiskolás hallgatókat tudjuk segíteni, olyan programokat, rendezvényeket, versenyeket tudunk szervezni, amelyek segítik a beiskolázási tevékenységünket” – tette hozzá Dr. Hupuczi Júlia.


IMG_3648


A Tudományos Diákköri Tanács elnöke elmondta, hogy az új Középiskolai Mentorprogramunkat azért hoztuk létre, hogy segítsük a középiskolai tanárok munkáját, hiszen többletenergiát jelent a számukra a diákok felkészítése. A középiskolás TDK dolgozatok beadási határideje 2024. február 5-e lesz. Ennek a versenynek a szóbeli prezentációját 2024. február 21-én tartjuk.


Jutalmazzuk a diákok tevékenységét intézményi pontokkal és ösztöndíjakkal is. Az első három helyezett, sikeres felvételi esetén ösztöndíjat nyer a Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Karára. Az I. helyezett 100 ezer forint, a II. helyezett 75 ezer forint, a III. helyezett pedig 50 ezer forint egyszeri ösztöndíjat kap ajándékba a felvételiző. 2024-től a felvételi eljárásban az 1. helyezésért 50, a 2. helyezésért 40, a 3. helyezésért 30, a részvételért 20 intézményi pont jár azoknak a diákoknak, akik megmérettetik magukat a TDK-n. Az új felvételi rendszerben összesen 100 intézményi pontot tudnak összegyűjteni a hallgatók, ezek a pontok többszörözhetők és gyűjtögethetők hosszabb távon is, így ha egy diák tudatosabban készül az egyetemi tanulmányaira, akár egymást követő években is elindulhat, így 100 pontig gyűjtögetheti ezeket az intézményi pontokat.


Králik Emese Virág, mesteroktató, középiskolai mentor ismertette a „Középiskolai Mentorprogram” részleteit, majd bemutatta „Oktatói Mentorainkat”. A Kar mentorai a dolgozatírás bármely szakaszában, akár már a témaválasztásban is segítséget nyújtanak a TDK-zó középiskolás diáknak és felkészítő tanárának, véleményezik, segítik tökéletesíteni, a tudományos munka irányába terelni a készülő dolgozatokat, tanácsokat adnak a prezentációval kapcsolatban, ám ez nem azt jelenti, hogy a diák helyett végzik el a kutatómunkát.


IMG_3654


„Dr. Hupuczi Júlia a klímaváltozás hatásai, aszály, klímaváltozás és a földművelés összefüggései témába, Dr. Süli Ágnes és Gémes-Matusek Krisztina takarmányozástan, takarmánygazdálkodás, takarmányozás technológia, takarmánybiztonság, minőségbiztosítás a takarmányiparban, takarmánykonzerválás és minősítés, takarmányvizsgálatok és minőség-ellenőrzés témában, Beier László kollégánk a vadgazdálkodás: élőhelykezelés és -fejlesztés, ragadozó gazdálkodás, városi vadgazdálkodás, digitalizáció kérdéseiben, Köteles Dávid a sertéstenyésztés; tejelő szarvasmarha fejőrobotos technológiai kérdésköreiben, Tóth Violetta a gazdaságos tejtermelés, a tejtermelő tehenek hasznos élettartamának javítási lehetőségei, a hőstressz hatásának vizsgálata a tejtermelésre és a szaporodásbiológiára, a tőgyegészségügy fenntartásának lehetőségei témájában, Kovács Helga kolléganőnk pedig a turizmus, vidékfejlesztés, regionális gazdaságtan témájában tervezett TDK dolgozatok elkészítésében tud segítséget nyújtani. Én is vállalok mentorálást lótartás-,takarmányozás; ló-lovassportok, lótenyésztés, lovasturzimus, állatvédelem, természetvédelem, vadgazdálkodás, dísznövény-, gyógynövénytermesztés témába, míg Gyalai Ingrid kolléganőm a zöldségtermesztés, étkezési- és fűszerpaprika termesztés, paprika vetőmagtermesztés, gyümölcstermesztés, dísznövénytermesztés, gyógy- és fűszernövények termesztése témakörében nyújt segítséget a pályázó középiskolásoknak” – mutatta be a Mezőgazdasági Kar Oktatói Mentorait Králik Emese Virág, mesteroktató.


Nem jelent gondot, ha távolabbról, esetleg más megyéből való a pályázó, hiszen online is igénybe vehető a Középiskolai Mentorprogram, ehhez minden lényeges információ megtalálható az MGK honlapján, a „Középiskolásoknak” rovatban.


IMG_3662


„Változott a tartalmi és formai követelményünk a tavalyi kiíráshoz képes, hiszen a pályamunkákat mellékletek nélkül minimum 15 oldal terjedelemben kell elkészíteni, ezt egy legfeljebb 10 perces prezentációban mutathatja majd be a diák a szóbeli fordulón, illetve megszűnt a csoportos pályázati lehetőség, tehát minden középiskolás diák csak egyénileg nyújthat be pályázatot” – összegezte a középiskolásoknak szóló TDK pályázati kiírásának újdonságait Králik Emese Virág.