KÖTÉLTÁNC – Lehet-e hiteles az agrármédia a reklámzajban és a mesterséges intelligencia árnyékában? címmel Gribek Dániel agrárújságíró, a Hektár mezőgazdasági podcast tulajdonosa és alapítója tartott interaktív előadást Karunkon „Az SZTE MGK Tudományos Diákköri tevékenységének és középiskolai tehetséggondozásának támogatása” elnevezésű, NTP-HHTDK-24-0021 azonosítószámú pályázat keretében.

A sajtótermékek hitelességét a politika, a gazdasági helyzet, a reklámpiac és a hirdetők, illetve maguk a tartalomfogyasztók (olvasók, hallgatók, nézők), a közösségi média, az algoritmusok és a gazdák felé tanúsított megfelelési kényszer is befolyásolhatja – mondta Gribek Dániel.
Hozzátette, vele szemben is számos alkalommal megfogalmazódott kritika, szakújságírói hitelességét illetően. Sokszor maguk a kommentelők, követők kérdőjelezik meg, mondván hogy: „Lehet-e hiteles az agráriumban egy vadgazda mérnök újságíró, akinek csak egy kertje van?”


Elmondta, hitelességét elsősorban annak köszönheti, hogy véleményét kifejti ugyan, de szaktanácsot nem ad, rengeteget beszélget a gazdálkodókkal és őszintén kíváncsi a véleményükre, szakemberekkel készít interjút, ahol nem kerüli el a kényes kérdéseket sem. A többi között ennek köszönheti, hogy meghatározóvá vált az ágazatban, sokan felismerik, követik a közösségi médiában, vagy írnak kommentet anyagaihoz – osztotta meg a hallgatósággal Gribek Dániel.


Kiemelte: a hitelesség kérdése azért is fontos, mert az agrármédia szerepe kulcsfontosságú a tájékoztatásban, a gazdálkodók döntéseinek befolyásolásában és a közvélemény formálásában.
Az agrárinfluenszerek a média újabb szereplői, akik reagáltak a változó tartalomfogyasztási és tartalomgyártási szokásokra, nem feltétlenül profik, ugyanakkor a felelősségük nagy, hiszen javíthatják az ágazat megítélését a társadalomban, tájékoztatják a fogyasztókat, népszerűsítik a mezőgazdaságot, és a pozitív kép kialakításával segíthetnek a negatív sztereotípiák lebontásában az agrárium területén.
Az influenszerek is képezhetők, ebben segíthet az idén induló Hektár Agrárinfluenszer Akadémia – mondta Gribek Dániel.
A hirdetések veszélyeiről is beszélt a Tények és tévhitek előadója. A tömeges és olcsó hirdetések növelik a reklámzajt a felületeken, amelyek miatt a szakcikkek elsikkadnak, a hirdetők felé tanúsított megfelelési kényszer, a bevételfüggés miatt pedig elvtelenséget szülhet az agrármédiumok esetében, azaz sok egymással összeférhetetlen tartalom jelenik meg egymás mellett.
Saját szabályai szerint a legjobb a kompromisszumos megoldás, a PR-anyagok önazonos, kritikus elkészítése, ügyelve a szakmaiságra.
