boritokep

Dóc polgármestere volt a Mezőgazdasági Kar vendégelőadója

Személyes történetekkel és sok humorral mesélt Turda Gábor arról, hogy hogyan is működik, és milyen feladatokkal néz szembe egy kistelepülési önkormányzat.

Turda Gábor polgármester előadásában ismerhettük meg Egy kistelepülési önkormányzat működése és feladatai címmel Dóc község gazdálkodásának legfontosabb kérdéseit.


IMG_3342_


A vendégelőadó Kovács Helga, a Gazdálkodási és Vidékfejlesztési Intézet tanársegédje meghívására érkezett a Mezőgazdasági Karra, hogy a vidékfejlesztési agrármérnök BSc szakos hallgatókkal megoszthassa tapasztalatait.


IMG_3336_


IMG_3347_


Turda Gábor 32 évesen, a megye egyik legfiatalabb polgármestereként lett Dóc vezetője 2020-ban, de ekkor már nem volt számára ismeretlen a közigazgatás, hiszen a megválasztása előtti öt évben önkormányzati képviselőként tevékenykedett.


IMG_3349_


A közel 700 lelkes Dóchoz 50 négyzetkilométer tartozik, belterülete néhány utcából áll mindössze, külterülete főként mezőgazdasági területekkel és kiterjedt tanyavilággal rendelkezik. 22 kilométerre Szegedtől, a Tisza jobb partján terül el, itt található a Magyar Honvédség dóci lőtere.


IMG_3339


IMG_3359


Az egykori szarmata település az 1800-as években a Pallavicini család majorsága volt, önálló csak 1952-ben lett egy rövid időre, majd a szocializmus ideje alatt Sándorfalvával közös közigazgatási egységbe tartozott egészen a rendszerváltásig. Jelenleg önálló településként tartjuk számon, a többi között önálló költségvetéssel, képviselőtestülettel rendelkezik, ugyanakkor közigazgatási egysége a Sándorfalvi Közös Önkormányzati Hivatal része, pl. jegyzője, gazdasági vezetője közös Sándorfalváéval.


Dóc képviselőtestülete négy plusz egy tagot számlál. A polgármester, az alpolgármester és három települési képviselő alkotja. A község pénzügyi ellenőrzési bizottsága a képviselőtestület döntéseinek előkészítésében vesz részt. A település vezetőinek munkáját ügyintézők is segítik. A jegyző a jogállamiságot, a végrehajtást képviseli, a gazdasági vezető pedig a költségvetési forrásokat kezeli.


Az állam által biztosított normatíva a lakosság lélekszámának függvénye. A település évente 42 millió forintot költ bérekre, számlákra, a Sándorfalvi Közös Önkormányzati Hivatal részére pedig 9, 3 millió forintot fizet ki. 232 milliós éves költségvetésének további bevételeit a helyi adók, az önkormányzati vagyon értékesítéséből származó jövedelem, a vagyontárgyakból származó, illetve a vállalkozóktól befolyt jövedelem és az átengedett központi költségvetési jövedelem adja.


IMG_3356


IMG_3354


Kiadási oldalon a személyi juttatások, a közüzemi díjak, a dologi kiadások, a beruházások és felújítások költségei, a szociális feladatokra fordított kiadások, a nyilvános közösségi könyvtár fenntartása és a közös önkormányzati hivatalnak fizetett hozzájárulás áll.


A kötelezőn ellátandó feladatok (pl. a helyi közutak karbantartása, az egészségügyi és szociális szolgáltatások biztosítása, a településfejlesztés stb.) közül a legnagyobb terhet a közüzemi díjak kigazdálkodása jelentette az utóbbi időszakban, mivel az energiaválság miatt az önkormányzatok kiestek a gáz- és áramszolgáltatás esetében is a rezsicsökkentett díjszabásból. Dócon még van közvilágítás, de számos kistelepülés sötétségbe borul naplemente után, mivel nem tudják finanszírozni a megnövekedett költségeket.


IMG_3344_



IMG_3343_


A kötelezők mellett szabadon vállalható feladatokat is ellát a település, a többi között a szociális támogatásra, vagy az önkormányzati weblap, közösségi oldal működtetésére is figyelmet fordítanak, és a lakosok nagy örömére különféle rendezvényeket is szerveznek.